vrijdag 28 oktober 2016

En plots ben je vijftig.

Art Work: Johan Dekens
Terwijl ik de slaap uit mijn ogen wrijf en zie hoe mijn spiegelbeeld zijn tanden poetst, dringt het ineens tot me door. Vijftig vandaag. Ik wordt er helemaal blij van. Vijftig. 'Halfweg' zeg ik graag. En zoals dat met verjaardagen met een nul in het cijfer gaat, nodigen die nogal eens uit tot mijmeringen en overpeinzingen, vooruit- en terugblikken.

Een terugblik zo vroeg in de ochtend die als een sneltrein vol kleurrijke herinneringen voorbij vliegt. Een trein bevolkt met duizenden fantastische mensen die mijn pad hebben gekruist en allemaal een stukje hebben bijgedragen tot wie ik nu ben. Ouders, familie, vrienden, geliefden, leraars, guru's, relaties, bekenden en onbekenden, allemaal mensen die een voor een, iets van zichzelf bij mij hebben achter gelaten om mee te geven op mijn waanzinnige reis. Een reis die al vijftig jaar lang een verrassend en boeiend avontuur is.

Een leven gevuld met honderden reizen, die me naar verre oorden brachten en tegelijk ook dieper en dichter bij mezelf. Van San Diego tot Kathmandu, van New York tot Hong Kong, van Los Angeles tot Bali. Vliegtuigen, schepen, treinen en auto's brachten me heel de wereld rond terwijl verhalen, boeken en lezingen mij inspireerden om op ontdekking te gaan naar mezelf.

Op de vochtige spiegel zie ik het gezicht van mijn moeder die me vriendelijk toelacht vanuit een andere plaats, haar mis ik op een dag als deze het meest.

Ik heb verlies, verdriet en pijn gekend, maar het leven is tot nu toe vooral zeer goed voor mij geweest. Er is veel liefde, vreugde, voldoening, plezier, blijdschap, bescheidenheid, dankbaarheid, nederigheid in mijn leven.
Ik ben gezond, gelukkig en rijk besef ik elke dag opnieuw.
Vol dankbaarheid, nederigheid en bescheidenheid geniet ik van elke nieuwe dag die ik krijg.

Ik leef eindelijk pijnvrij. Het mooiste geschenk dat deze verjaardag me gegeven heeft. De liefste man van de wereld staat naast mij en lacht me met zijn heldere ogen vol liefde toe. De hond laat me vol enthousiasme weten hoe belangrijk ik voor haar ben en een spannende verrassing ligt voor me klaar.

Het is nog vroeg in de ochtend, maar ik zie mezelf scherper dan ooit. Een onweerstaanbare stroom van al deze heerlijke gevoelens tovert een grote glimlach op mijn gezicht. Eindelijk durf ik tegen mezelf te zeggen :"Ik zie je graag."

Een perfect begin voor deze eerste dag van de rest van mijn leven.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen