woensdag 9 november 2016

Live from New York: na 9/11 nu 11/9



Een week in New York in de zon. Heerlijk is het hier. Tot we deze morgen wakker worden in deze bizarre nieuwe wereld. Ook de zon is plotseling weg. Het regent. Het universum zet de sfeer en leeft met ons mee.


Times Square ABC News
Gisterenavond.
Vanuit bed volg ik op de televisie wat er gebeurt. Rond 22u wordt de spanning me teveel en moet ik de kamer uit. Met Times Square om de hoek kan ik niet blijven liggen. Ik wil voelen wat er leeft en wat er aan de hand is. Op grote schermen die anders non-stop reclame spuwen, zie ik samen met duizenden anderen hoe Donald Trump langzaam maar zeker Hillary Clinton voorbijsteekt in de race naar het presidentschap.
De sfeer is geladen, bedrukt en zwaar. Je kan de spanning voelen. De onwezenlijkheid staat leesbaar op de gezichten van de vele New Yorkers die met ongeloof volgen wat ze amper kunnen vatten. De wereld verandert, zoveel is duidelijk.
Fox News HQ

Twee blokken verder aan het Fox News HQ juicht de Trump aanhang bij elke stap dichter bij de overwinning. De sfeer is grimmig, ik voel me niet echt op mijn gemak en besluit om niet langer te blijven.
Naargelang de nacht vordert, wordt het steeds duidelijker. Amerika heeft gekozen. Trump wordt president van de Verenigde Staten.
Aangeslagen door zoveel emotie kruip ik terug onder de wol. De slaap komt niet.

NBC Hillary Clinton HQ
Ik ga morgen terug naar huis en dat stelt me deels gerust, maar met bezorgdheid en pijn in mijn hart denk ik aan al mijn vrienden hier. De LGBTQ gemeenschap, de dragqueens, de performers. Hoe voelt het vandaag om vrouw, immigrant, gay te zijn in dit geweldige New York? Hoe verandert hun leven vanaf 20 januari 2017? En hoe verandert het onze?

"De grootste breuklijn in onze samenleving is niet langer religieus, ideologisch of economisch, maar educatief: het is de kloof tussen hoog- en laagopgeleiden. Het succes van het populisme in de hele westerse wereld is daaraan gekoppeld: populisten doen het goed bij laaggeschoolden." lees ik deze morgen op de blog van David Van Reybroeck en dat is de nagel op de kop.

15 jaar na 9/11 is het opnieuw grijs boven New York. Op 11/9 is de stad die nooit slaapt volledig verdoofd.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen